torsdag 20 september 2007

Fangirls

Vad är det som driver folk att försvara produkter dom köpt och det visar sig att dom är trasiga, buggiga eller bara helt enkelt dåliga?

Igår fick jag höra ännu en gång att sambon lämnat in sin nya telefon på lagning. Frågar henne varför hon inte byter till en annan telefon:
”Den fungerar ju inte, du lånar ju mina gamla telefoner. Sen du fått din nya telefon med inbyggd Gps och 5 Mb pixel kamera så har det ju inte gått att ringa dig då den alltid är trasig.”
Får då genast ett långt försvarstal om att jag alltid rackar ner på hennes ”teknik”-inköp.

När den fungerar måste hon använda headset. Anledningen till det är att micken är så känslig har hon förklarat . Jag undrar vad det är för skittelefon som man inte kan tala i utan headset.

Men det är bara att ge upp. Jag inser efter någon minuts diskussion att det är bättre att låta henne var nöjd med sin trasiga telefon än att fortsätta argumentera utan någon mottagare för sakliga argument.

Drivkraften att hävda att dåliga inköp är bra gäller inte bara min sambo och mobiltelefoner, utan gäller nästan alla privata inköp när gemene man/kvinna lagt ut sina högt beskattade kronor på en produkt. Det är som om de måste försvara inköpet.

Om man har utvecklat produkten eller jobbar som säljare kan jag förstå hjärntvätten, men varför detta behov att försvara inköpet av en produkt som inte fungerar? Ligger kanske i människans natur att inte vilja erkänna misstag. Vad vet jag.

Bogdan

1 kommentar:

Lohman sa...

Bra skrivet.
Klart det är surt att göra ett dåligt köp. Men en del tar det alldeles för personligt.